Perfekcyjna Pani

Praktyczne przepisy i porady nie tylko kulinarne.

owoce.jpgCholesterol (zły cholesterol LDL)odkłada się na ściankach naczyń krwionośnych, co w efekcie może prowadzić do miażdżycy. Zwłaszcza przez święta kiedy nasze stoły są obfite w jaja, boczek, majonezy, golonka osoby z podwyższonym cholesterolem powinny trzymać się zaleconej przez lekarza diety co wbrew pozorom nie jest takie trudne. Dopuszczalna dzienna dawka cholesterolu to 200 miligramów - średnie jajko.

Jedz produkty bogate w tran i tłuszcze roślinne, które są skarbnicą witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych (obfitują w dobry cholesterol HDL, który pomaga unieszkodliwić zły LDL) . Równie ważny jest błonnik, który ogranicza przyswajanie tłuszczów, jego źródłem są warzywa, produkty gruboziarniste, owoce, otręby. Następnie witamina C dzięki której wzmacniane są ścianki naczyń krwionośnych i obniża poziom cholesterolu, sporo tej witaminy dostarczają cytrusy, natka pietruszki, kiszona kapusta, sok z czarnej porzeczki. Polecana jest także herbata, zwłaszcza zielona i czerwona, zawarte w niej związki przeciwdziałają miażdżycy.

  1. JB Said,

    Coś ode mnie na zbicie cholesterolu, bo nie wiedziałam jak dodać!

    Czego nie jeść:
    - Mięs zawierających cholesterol: tłuste mięsa,boczek, parówki, kiełbasa salami i inne wędliny wędliny, wątróbka, podroby, konserwy mięsne , tluszcz i skóra z drobiu
    - Należy unikać potraw smażonych na maśle, smalcu, słoninie, oleju słonecznikowym, sojowym, czy kukurydzianym oraz na margarynach twardych (służących do smażenia). Dotyczy to również posiłków sprzedawanych komercyjne takich jak hamburgery, frytki czy chipsy, gyż zawierają one tłuszcze w formie trans, ktore rownież powodują wzrost cholestrolu LDL we krwi.
    - Masła
    - Jajek
    - Pełnotłustego mleka i jego przetworów, np. śmietany, serów żółtych i topionych, lodów
    - Pieczywa białego
    - Połączenie cukru, cholesterolu i kwasów tłuszczowych nasyconych ma szczególnie silny wpływ na wzrost poziomu cholesterlu. Bardzo często połączenie takie występuje w słodyczach, wyrobach cukierniczych, ciastach, ciastkach, lodach i deserach, gdzie cukier łączy się z masłem, śmietaną, mlekiem, margaryną czy jajkami.
    Co jeść:
    - Chude mięso (np. kurczaki) i chudą wędlinę (np. polędwicę). Niektóre ryby np. łosoś, tuńczyk, makrela zawierają omega 3 - kwasy tłuszczowe, które wg. Specjallistów zapobiegają powstawaniu choroby wieńcowej serca.
    - Do smażenia lepsze są oleje oliwkowe i rzepakowe, które pod wpływem wysokiej temperatury nie ulegają utlenianiu. Osoby o powyższonym choleserolu i cierpiące na miażdżycę powinni w ogóle unikać smażonych potraw. Powinny zamiast tego spożywać więcej pokarmy gotowane, duszone, bądź pieczone z jak najmniejszą ilością tłuszczu.
    - margaryna miękka (do smarowania pieczywa), w malej ilości
    - Aby dostarczać inne niezbędne dla organizmu skladniki, unikając obfitych w cholesterol, warto pić niskotłuszczowe mleko, jogurty, jeść chudy biały ser. Dzięki temu ogranicza się również ilość spożywanych kalorii. Otyłość jest również jedną z przyczyn wysokiego cholesterolu.
    - Pieczywo ciemne
    - Warzywa i owoce są dobrym źródłem witamin E, C i betakarotenu. Te mikroelementy chronią przed utlenianiem cholesterolu. Należy więc jeść dużo warzyw i owoców. Każdego dnia spożywaj duże ilości produktów zbożowych, warzyw, owoców.
    Dodatkowe wskazówki
    - Warto też jeść zboża. Warzywa, owoce i zboża, zawierają blonnik, który powoduje obniżenie ilości cholesterolu w organiźmie.
    - Błonnik znajdziemy również w płatkach owsianych, ryżu, kaszy, otrębach. Błonnik wywołuje uczucie sytości, dlatego zalecany jest dla osób odchudzajacych się.
    - Aby usupełniać braki tłuszczu, dobrze jest również jeść w niewielkich ilosciach orzechy, nasiona strączkowe np.. słonecznika lub dyni
    - Sprawdzaj na opakowaniach zawartość tłuszczu i cholesterolu.
    - Pij w niewielkich ilościach czerwone wino.

    1)Podam ci przepis z książki Michała Tombak - sama stosuję i z dobrym skutkiem. 50 g oliwy z oliwek podgrzać, wlać do szklanki i wycisnąć na to sok z całego grejpfruta. Wypić to wszystko i położyć się na prawym boku, przyłożyć w okolice wątroby termofor lub poduszkę elektryczną, poleżeć 45-60 minut. Zabieg należy wykonywać 7 dni z rzędu co trzy miesiące. Po wypiciu oliwy z sokiem proszę niczego nie jeść przez 2 godziny. Zabieg najlepiej wykonywać przed snem, 3 godziny po ostatnim posiłku.
    Ja to już stosuję 3 raz i z 8,80 cholesterol obniżył się do 6.o5. Życzę powodzenia.

    2)Czosnek a cholesterol i tłuszcze we krwi
    Czosnek jest jedną z najstarszych roślin leczniczych i przypraw. W starożytnych Chinach, skąd się wywodzi, ceniono go jeszcze przed wynalezieniem pisma, w czasach „legendarnych cesarzy”. Chińscy cesarze poszukiwali wytrwale cudownego środka zapewniającego długowieczność. Nie mogli więc pominąć czosnku. Medycyna akademicka przez długi czas z rezerwą traktowała ludowe przekonanie o tym, że czosnek przeciwdziała zwapnieniu tętnic i dzięki temu przedłuża życie. W 1975 roku naukowcy Jain i Konar przeprowadzili serię badań na królikach karmionych czosnkiem i wykazali jednoznacznie, że stopień zwapnienia tętnic był u tych królików o 50% mniejszy niż u innych, które były karmione taką samą paszą, wzmagającą proces wapnienia, ale nie dostawały czosnku. Niedługo potem Kerekes i Faszt stwierdzili, że czosnek obniża poziom tłuszczu i cholesterolu we krwi człowieka. Powodująca to substancja –allicyna – wzięła swą nazwę od Allium, przyjętej w botanice nazwy rodzaju roślin, do których należy czosnek. Allicyna występuje we wszystkich odmianach tych roślin, jednakże największe jej skupienie stwierdzono w czosnku pospolitym i niedźwiedzim.
    Wyciąg z czosnku pospolitego obniżą w szczególności poziom tłuszczów we krwi, które przyczyniają się do wapnienia tętnic, to znaczy tłuszczów o niskim skupieniu (LDL – Low Density Lipoproteine). Zwiększa jednocześnie poziom tłuszczów o wysokim skupieniu (HDL – High Density Lipoproteine), przeciwdziałających wapnieniu tętnic. W taki oto sposób czosnek wywiera wpływ na delikatne mechanizmy regulacyjne organizmu. Obniżanie poziomu cholesterolu za sprawą allicyny zawartej w czosnku opiera się prawdopodobnie również na tym, że wiąże ona cholesterol znajdujący się w plazmie krwi. Dzięki temu może on być z łatwością wydalony. Wszystko to świadczy o tym, że doświadczenie całych pokoleń ludzkości zostało potwierdzone przez naukę.
    Zastosowanie czosnku natrafia często na pewne opory ze względu na specyficzną woń. Zaraz po jego spożyciu zapach wydobywa się z żołądka i ust. Prawdziwe kłopoty pojawiają się jednak trochę później, gdy związki siarki obecne w czosnku zaczynają wydzielać nieprzyjemny zapach przez skórę i płuca. Dowodzi to zresztą, że substancje czynne przenikają do wszystkich części ciała. Według R.F. Weissa właśnie ta cecha czosnku decyduje o jego skuteczności.Nie możemy zatem zapobiec temu zjawisku u podstaw, np. przyjmując węgiel w celu związania tych substancji już w jelicie. Z całą jednak pewnością możemy zmniejszyć intensyność zapachu. Przyczyni się do tego częste mycie ciała oraz żucie trybuli, pietruszki czy ziaren kawy. Do tych celów doskonale nadają się też tymianek i mięta.
    Kuracja czosnkowa trwa zazwyczaj kilka tygodni. W ciągu dnia przyjmujemy w sumie 2-3 ząbki czosnku w pewnych odstępach czasu. Za każdym razem trzeba go rozdrobnić i wymieszać z mlekiem lub rozsmarować na kromce chleba.
    Do dsypozycji mamy również sok wytłoczony ze świeżego czosnku oraz różnego rodzaju specjały, np. czosnkowe wino i likier.
    Pigułki czosnkowe zalecane są wtedy, gdy żołądek nie toleruje świeżego czosnku.
    Do celów profilaktycznych wystarczy spożywanie odpowiednich dawek czosnku w soboty i niedziele. W większości wypadków lepsze efekty daje czosnek świeży. Jeśli jednka zależy nam na wykorzystaniu antywzdęciowej właściwości olejków czosnkowych, powinniśmy sięgnąć raczej po czosnek podsuszony.

  2. andrace Said,

    Co do początku:

    cytat
    “Należy unikać potraw smażonych na maśle, smalcu, słoninie, oleju słonecznikowym, sojowym, czy kukurydzianym oraz na margarynach twardych (służących do smażenia)”

    olej słonecznikowy jest bardzo zdrowy, zawiera bardzo dużo (NNKT) ponad 40g/100g produktu
    smalec ma w sobie bardzo mało cholesterolu 0.92g/100g produktu natomiast dla przykładu mózg cielęcy i barani (który jest chudym mięsem) ma w sobie 3.1g/100g produktu

Add A Comment